måndag 24 januari 2011

Thank God för H13

Hemma från semestern i Chile igen och aldrig har vi varit så frustrerade över att inte ha tillgång till H13 under månaden i Chile . Den hade behövts vid väldigt många tillfällen för oss och andra runt om oss för att få rätt på allt från svår hosta till maginfluensa, kräksjuka, diarrée, bakfylla, vaginal svampinfektion och ont i halsen.

Så fort vi kom hem från 35 plusgrader till två minusgrader så fick jag ont i halsen dubbelt upp dvs på båda sidorna. Precis som jag skrivit förut så slår följande aldrig fel för mig vid dessa tillfällen. Jag hostar upp gröngult i minst en vecka och sen övergår eländet till svår förkylning och ganska ofta något konstigt i halsen som svider och gör att jag måste svälja hela tiden vilket en läkare förklarat som en candida svamp som blommor upp när man är nedsatt.

Jag fick eländet lördag kväll och började ta en påse H13, dan efter var eländet ett faktum på morgonen. Hostade upp gröngult och var helt igensatt och hängig så jag sov dessutom en timme mitt på dagen. Tog H13 morgon, middag, kväll/natt på söndagen samt nu på måndag morgon.

Jag hade denna gång en tro på att det inte skulle hjälpa alls, vet inte varför men det kan bero på att jag ofta får det här och har dåliga erfarenheter av eländet som drabbar mig i 2-3 veckor. Började bli klart deprimerad och frustrerad och tanken på att gå tillbaka på jobbet på måndag med tusen grejor att ta igen med detta började bli överjobbig.

Just nu, måndag morgon är allt borta, fattar ingenting och är väldigt glad och stolt över att det funkar. Vi kommer förmodligen att rekommendera en 10 -pack snart för dessa tillfällen där man tar en när man känner något och sen 3 om dagen i 3 dagar men vi får se om det räcker för alla bakterier måste bekämpas helt ut av H13:s bakterier innan faran blåses över. Det är därför man ska fullfölja en antibiotika kur även om man känner sig helt bra när det är 3-4 dagar kvar.

Vi tillhör äntligen medicinska fakultetens Medicinsk Mikrobiologi vid Lunds Universitet och flyttar snart från Campus Helsingborg till Lund. Här blir en av våra första uppgifter forskning och kliniska studier runt halsont om vi får som vi vill. Vid test av H13 bakterierna mot halsontbakterier, på smittskyddsinstitutet på Karolinska i Stockholm i höstas, så visade det sig i alla fall att dessa halsontbakterier (streptokocker) dödades av H13 bakterierna.

/Tobias

/Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar