måndag 3 januari 2011

Nerkissad av hund och halvblind av bistick men vi fick god nyskördad chilensk bergshonung

Vi skulle upp i bergen till Alejandras fars sommarställe. Det var verkligen ute på landet och vi skulle träffa hans nya frus gamla släktingar som bodde på en gård med getter, höns, kor, hästar, gäss och hundar mm. Givetvis hade de också honungsbin. De var faktiskt syskon i 80 års åldern som levde kvar i familjegården.

Alejandras far är sugen på att ha bin i framtiden och vi skulle se hur mycket bin de hade på gården och om de kunde något om bin vilket de såklart borde.
De hade haft 30 samhällen för 4 år sedan men då började en ny bisjukdom dyka upp som hade dödat alla utom 4. Han förklarade det hela som att bina fick något från blommorna som satte sig på vingarna. Jag undrade om binas vingar blev små och konstiga av sjukdomen. Japp, det var samma eländes kvalster som i år tog död på alla mina bin hemma.
När vi kom dit så hälsade vi på de 4 hundarna och jag klappade en stor hund som tackade med att lyfta på benet och kissade ner hela mitt ben och sko.
Väl nere i bigården fick vi se bina som flög för fullt.

När vi stod och pratade så attackerade ett bi mitt öga och stack mig precis på ögonlocket under ögat. Ont som fan gjorde det och nu har hela området runt ögat svullnat upp och jag ser ut som odjuret i skönheten och odjuret men jag bryr mig inte så mycket, det går över.
Vi hade tur för mannen hade skördat honungen för en vecka sedan och den var helt fräsch och ny och rinnande och vi bedömer att det kanske finns levande mjölksyrabakterier kvar.

Hur som helst är den väldigt nyttig med många ämnen kvar från mjölksyrabakterierna. Den var så rå den kunde bli för han hade inte ens hunnit sila bort vax mm.  Vi köpte ett kilo för 30 kr. Det hade kostat 90 kr hemma. Hur som helst fick vi tag i exotisk chilensk bergshonung från ett högt område med kaktusar och taggiga buskar i lite ökenlandskap.
Vi frågade vad de använder sin honung till och det enda svar vi fick var mot ont i halsen. Det är verkligen skitkul att höra överallt att honung används för bland annat detta. Sist vi fick höra det på plats var på Borneo. Biodlaren här i Chile sa att man tog en sked och åt som den var när halsont dök upp.
Fantastiskt god mörk honung som får ersätta vår H13 resten av semestern, klart nöjda!
/Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar