måndag 20 december 2010

Min morfar kunde ha varit Grek eller Ryss

Alla har väl sett de gamla farbröderna och gummorna tex på rysk fil eller grekisk yoghurt. De finns där som en bekräftelse på att fil och yoghurt är något som man med hjälp av lever ett långt och friskt liv.  Båda produkterna är tillverkade mha mjölksyrabakterier och då oftast 2 olika.
Jag drömmer mig bort men inte alltför långt bort och tänker mig min egen morfar som en sådan symbol. Han är 96 år i år och fortfarande biodlare efter 78 år med dessa fantastiska insekter som gett honom och min mormor honung varje dag, för det är faktiskt varje dag de äter honung. Mormor är lika pigg och glad vid 93 års ålder. De bor hemma och klarar sig själv. Morfar kör bil fortfarande. Han ringde mig i morse och grattade på min födelsedag och sa att han hade slängt upp det där lasset med trädgårdsavfall på släpet och kört till tippen och mormor hade följt med.
Mjölksyrabakterierna i fil och yoghurt dör också efter tillverkningen men om man gör det hemma för husbehov vilket många bönder givetvis gjorde förr så får man konsumera dem levande i färsk produkt lite då och då. Annars finns ju en hel del nyttiga ämnen kvar från mjölksyrabakterierna när de har dött men vilka avklingar med tiden. Samma är det för biodlare och för den delen honungsjägare men i färsk honung har du inte 2 sorters mjölksyrabakterier utan 13 olika och ett faktum är att biodlare blir gamla.
Spana in morfar i vårt youtube klipp som universitetet gjort för ett par veckor sedan i morfars gamla bigård i Jonstorp i nordvästra Skåne, du finner det om du trycker på youtube-knappen på startsidan ungefär vid bloggknappen.
Kanske blir det så i framtiden att folk kommer att prata om den där gamle svensken och honung som en symbol för långt och friskt liv.
Med H13 ger vi folk möjligheten att återigen konsumera honung på gammalt vis.
/Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar