måndag 20 december 2010

H13 besöker Sofiero Slottspark

Det är återigen dags för den stora trädgårdsfesten vid Sofieros slott i Helsingborg. Sofiero blev utnämnt till Europas vackraste park i år 2010 och vad passar väl då bättre än en trädgårdsfest 27 -29 augusti och här nedan finner du länken till sidan.  http://www.sofiero.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=81096&epslanguage=SV
och programmet http://www.sofiero.helsingborg.se/upload/program_low.pdf
Parker har mycket blommor och bin och varje år så avgörs det där vilken biodlare som gör Skånes bästa honung. Jag ville själv ställa upp med min första egna tillverkade honung någonsin eftersom den blev supergod, både den ljusa sorten från försommaren och en mörkare från sommarens mitt. Det var dock omöjligt eftersom man måste ha etikett från SBR och att ens biodlareförening först skulle ha bedömt om jag har en så pass lyckad honung att den är lämplig att säljas och därmed värdig en etikett med mitt namn och SBR:s logga (Sveriges Biodlares Riksförbund). Det skulle ta lång tid med vad det verkar en kurs inblandad.
Jag är medlem i Sveriges äldsta biodlareförening som finns i just Helsingborg och heter Nordvästra Skånes Biodlareförening http://www.binordvast.se/ . Föreningen håller alltså i den Skånska honungstävlingen som jag inte kan ställa upp i samt säljer honung under dagarna 3. Vad vi dock ställer upp med är att alla som kommer och besöker föreningens stånd under trädgårdsfesten får smakprov på H13 och ett snack med oss forskare och entreprenörer bakom även om vi kanske inte står där själva hela tiden.
Välkomna/Tobias och Alejandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar